Pla de Xoc Gestió Alimentària Covid-19

Amb motiu de la situació d’emergència social generada per la Covid-19, l’Ajuntament de Reus ha posat en marxa un pla de xoc en l'àmbit alimentari per a fer front a l'important augment de la demanda d'aliments. Es tracta d'una nova planificació, liderada per la Regidoria de Benestar Social amb la col·laboració dels agents socials que formen part del Programa de Gestió Alimentaria Responsable de Reus, per tal de garantir una alimentació saludable i segura a totes les famílies de la ciutat en situació de vulnerabilitat que ho necessiten. Un reforç que s'anirà adaptant a l'evolució de la situació d'emergència social.

Aquest nou pla parteix de l'existència del Programa de Gestió Alimentària Responsable de Reus i té com a objectius prioritaris la recerca de nous donants d'aliments i el reforç a les entitats que formen part de la Xarxa de Distribució d'Aliments, encarregades de fer la distribució del menjar. Unes entitats que s'han vist desbordades, tant pel que fa al nombre de famílies que poden atendre com a la disponibilitat d’aliments.

A principis de març de 2020, la xarxa d'aliments atenia a 937 famílies i 2.864 persones. Les noves derivacions a la xarxa de distribució d'aliments motivades per l'emergència social i sanitària s'han incrementat en un 60% pel que fa al nombre de famílies i de persones.

 

Reforç de la Xarxa de Distribució d’Aliments

 

El pla de xoc preveu també el reforç, mentre duri la situació d'emergència, de la Xarxa de Distribució d'Aliments amb més personal per realitzar les tasques derivades de l'ampliació de l'horari i dels dies de distribució d'aliments. Es tracta d’un equip format per persones voluntàries, de l'entitat o de la xarxa Covid-19.

En concret, s’han habilitat sis punts de distribució d’aliments repartits per la ciutat, per tal d’evitar grans desplaçaments dels ciutadans en la situació actual de limitació de la mobilitat. A més, l’Ajuntament ha creat un de nou i propi, que se sumarà als cinc punts de la Xarxa de Distribució d'Aliments. Amb aquesta excepció, s'ha decidit mantenir els punts habituals, ja que disposen dels equipaments de conservació dels aliments adients i d'un punt d'accés a Internet des d'on es gestiona la demanda d'aliment.

 

 

Les famílies en situació de vulnerabilitat

 

Totes les famílies en situació de vulnerabilitat que reben la Cistella Covid tenen la prescripció de l'equip d'atenció social de la Regidoria de Benestar Social, que utilitza l'aplicatiu informàtic eQualiment per gestionar-les, com es fa amb el Programa de Gestió Alimentària Responsable. Un sistema de gestió que permet registrar l'assistència, el comprovant de l'entrega d'aliments, l'acreditació per les famílies, evitar duplicitats, etc.

 

 

 

La Cistella Covid

 

La Cistella Covid és com s'anomena el lot d'aliments generat pel Pla de Xoc Gestió Alimentària Covid-19.

Es va començar a repartir a les famílies el 29 d'abril. Cada família rep, periòdicament, una cistella bàsica, amb aliments frescos i secs com peix, llet, oli, pasta, verdura, fruita, pa…

Pel que fa als aliments que conté, provenen del Banc dels Aliments, de donacions i de la compra per part de l’Ajuntament.

El Taller Baix Camp, en el marc del conveni del Programa de Gestió Alimentària Responsable, s'encarrega de la preparació i del repartiment de les cistelles entre els punts de distribució. Es tracta d’una tasca extra a l’habitual que comporta la logística del programa i la fan persones amb discapacitat intel·lectual.

Hi ha cinc tipus de cistelles d'aliments diferents en funció del nombre de membres de la unitat familiar.

 

 

La targeta moneder Covid

 

El Pla de xoc gestió alimentària Covid-19 preveu donar a les famílies que ho necessitin una targeta moneder per garantir que la puguin complementar la Cistella Covid amb altres articles de primera necessitat que hi manquin, tant d'alimentació com d'higiene. La recàrrega d'aquesta targeta la farà l'Ajuntament amb fons propis i amb donacions.